Marknadsföring
Marknadsföring
Johan har valt Cornell-mallen på grund av dess professionella layout som på lämpligt sätt visar upp all hans information på ett kortfattat och strukturerat sätt
Skapa ditt CV"Med mina starka och personliga ledaregenskaper kan jag bygga kulturella förändringar inom en organisation. Genom att tydligt strukturera och beskriva strategin och coacha mitt team, kan vi tillsammans komma fram till ett målinriktat förhållningssätt som driver våra gemensamma målsättningar framåt."
Johan Niklasson - Marknadschef
Innehållsförteckning
Sälj in dig själv hos rektryterar med det perfekta CV:t för marknadsföring
Det kommer ofta som en chock för många när de får veta att samma personer som är superduktiga på att marknadsföra produkter och uppnå PR-mål kämpar och sliter hårt för att lyckas sätta ihop ett imponerande marknadsförings-CV.
Ett CV bör på många sätt ses som ett hisspitch och du behöver därför redan här visa upp dina marknadsföringskunskaper och sälja dig själv till potentiella arbetsgivare på ett sätt som direkt visar för dem att du är rätt person för jobbet du söker.
Vi ska i denna artikel titta lite närmare på hur man skriver ett CV för jobb inom marknadsföring, informationen det bör innehålla och lite mer gällande vad man bör tänka på.
Behöver du hjälp med att skriva ett riktigt bra CV?
Kom igång idag!Vanliga marknadsföringsjobb
Marknadsföring är ett oerhört brett område med många jobbmöjligheter för den som letar efter en spännande karriär. Men med detta finns det såklart också en mängd olika roller som alla kräver unik kompetens och branschspecifik kunskap för att kunna utföras.
Nedan hittar du en kort sammanställning av de allra vanligaste rollerna inom marknadsföring och vad de innebär.
Sociala medier-ansvarig
En roll som blivit allt vanligare under de senaste åren är den som Sociala Medier-ansvarig. I denna roll är du ansvarig för att bygga upp företagets varumärke och bättra på dess närvaro bland konsumenter genom sociala medier och marknadsföringskampanjer online.
Du uppdaterar organisationens sociala medier med relevant innehåll och regelbundna inlägg för att generera sälj-leads och öka på försäljningen av företagets produkter eller tjänster.
Marknadsföringsspecialist
Som marknadsföringsspecialist är ditt jobb att skapa Pr-kampanjer för att förbättra och öka företagets tillväxt. Genom att utföra marknadsundersökningar identifierar du de aktuella marknadstrenderna och typen av produkter eller tjänster som efterfrågas. Utifrån detta kan du sedan göra en marknadsanalys åt den övre ledningen som sen använder denna för att ta beslut gällande företagets kommande strategier och målsättningar.
SEO Specialist
En SEO-specialist är helt fokuserad på sökmotorerna och hur företaget bäst kan generera trafik genom dessa. Detta innebär att säkerställa så att företagets hemsida är synlig och högt rankad på sökresultatssidorna för att generera trafik. Du jobbar med copywriters, webbutvecklare, översättare och innehållsspecialister för att skapa innehåll som upptäcks, delas och skapar mervärde för både kunder och företaget.
Innehållsspecialist
Som innehållsspecialist jobbar du ofta tillsammans med ett SEO-team för att identifiera och skapa innehåll åt företagets digitala kommunikationsmedel. Denna roll är huvudsakligen kreativ och med avsikten att öka företagets synlighet och ranking i sökmotorer. Rollen kan innefatta att skapa innehåll men även vara en mer övergripande roll som ser över själva skapandet.
Produktchef
Produktchefer övervakar utvecklingen av produkter och ser till att de motsvarar konsumenternas förväntningar och behov. De flesta produktchefer kommer med idéer baserade på marknads- och kundundersökningar och använder sen även kunders feedback för att komma på förbättringsåtgärder och nyutveckling av produkter.
En annan del av jobbet är också att övervaka produktionsprocessen för att se till så att den sker på ett korrekt och kostnadseffektivt sätt.
Marknadsföringsanalytiker
Analytiker analyserar – marknadsföringsanalytiker analyserar marknadsföringen. Detta innebär bl.a. att man måste se hur effektiva olika Pr-kampanjer är genom att studera och utvärdera deras resultat och kommande trender. Rollen innefattar ofta en stor mängd datainsamling för att skapa bättre digitala marknadsföringsplaner och öka företagets vinster.
Hur man skriver marknadsförings-CV för att få jobb
På den moderna, globala marknadsplatsen finns det en mängd olika företag som slåss om samma kunder. På grund av detta är det upp till dig som marknadsförare att lyckas visa upp din förmåga att attrahera nya kunder på samma sätt som du attraherar potentiella arbetsgivare med ditt marknadsförings-CV.
Första steget mot ett bra marknadsförings-CV är att se till så att det har en bra struktur och att all information som krävs är inkluderad.
Vad bör ett marknadsförings-CV innehålla?
Nedan kan du se de avsnitt som bör finnas med på ditt CV, den ordning vi föreslår att du lägger dem i och lite gällande varje avsnitts innehåll.
1. Personuppgifter
Högst upp på ditt CV anger du dina personuppgifter, inklusive ditt fullständiga namn, nationalitet, fysiska adress, e-postadress och telefonnummer. Genom att placera din personliga information överst underlättar du för potentiella arbetsgivare genom att göra det enkelt för dem att komma i kontakt med dig inför en intervju.
2. Personlig presentation eller profilsammanfattning
Direkt under kontaktinformationen lägger du sen din personliga profil eller profilsammanfattning. En personlig profil är i regel 1–2 stycken långt medan en sammanfattning normalt sätt är något kortare. Oavsett vilket alternativ du väljer är det här du lyfter fram dina allra starkaste kunskaper och egenskaper för att så snabbt som möjligt övertyga rekryteraren om att det är värt att läsa vidare.
3. Utbildningsbakgrund
Dela upp din utbildningshistoria så att du listar din högsta utbildning överst och den lägsta nederst. På grund av den hårda konkurrensen inom digital marknadsföring är det här även värt att lägga till professionella utvecklingskurser och/eller evenemang du deltagit i. Detta hjälper dig att sticka ut bland andra kandidater och visar dessutom upp din passion och engagemang för ditt arbete.
4. Arbetslivserfarenhet
Näst på listan är din arbetslivserfarenhet och här vill du framför allt lyfta fram de anställningar som är mest relevanta för positionen du söker, utan att exkludera något annat. Vill du sen stå ut lite extra fokuserar du mer på hur du gjorde skillnad i de olika rollerna – genom att tillhandahålla relevant statistik och betydande prestationer – hellre än att fokusera på vad din faktiska roll innebar. I denna del bör du också främst använda standardiserade branschtermer för att visa upp din förståelse för yrket.
5. Ytterligare färdigheter (hårda och mjuka färdigheter)
I avsnittet med dina ytterligare färdigheter bör du lista de som ännu inte tagits upp under din arbetslivserfarenhet, men som samtidigt är relevanta för positionen du söker. Kom ihåg att inkludera både hårda och mjuka färdigheter så att rekryterare inte bara förstår vad du kan göra, men också lite om vem du är som person.
Har du sen tidigare bara liten eller kort erfarenhet av rollen du söker är denna del extra viktig för att du ska kunna visa upp alla dina förmågor och övertyga rekryteraren. Här kan du även lista saker som volontärprogram eller utom-examinerande aktiviteter du varit en del av under din karriär.
Ange alla specialiserade kunskaper och egenskaper som är relevanta för jobbet du söker.
6. Personliga intressen
Denna del är valfri men återigen en chans för dig att visa upp ytterligare, relevant information om dig själv. Du kan nämna saker som hobbyer och dina passioner, hur du tycker om att semestra eller spendera dina helger. Hobbyer visar på ett personligt engagemang i dig själv och livet och ger arbetsgivare en uppfattning om att du är en aktiv person med mycket driv.
Vad ska man skriva i sin personliga profil eller profilsammanfattning?
Vi kommer nu att fokusera lite mer på de allra mest väsentliga avsnitten på ditt cv för marknadsförare och börjar då med din personliga profil/profilsammanfattning.
Din personliga profil eller profilsammansfattning är det första avsnittet som en rekryterare ser och bör därför innehålla så mycket relevant information som möjligt – på ett så kortfattat vis som möjligt.
Tips från CV-coachen
Det är viktigt att få rätt på balansen mellan relevant och kortfattat. En för kort profil ger inte rekryterare nog med information för att vilja läsa vidare, medan en för lång sammanfattning kan få dem att sluta läsa eller tro att du är dålig på att prioritera.
Lär känna din målgrupp
Till en början bör du fråga dig själv: vad är det den anställande chefen letar efter? Genom att bättre försöka förstå vad positionen innebär, vilka kunskaper som krävs och vilken typ av person som efterfrågas kan du skräddarsy din profil därefter.
Presentera dig själv och vad du har att erbjuda
De unika förmågor och egenskaper som skiljer dig från andra sökande är ditt allra bästa säljargument. Visa därför inte bara den anställande chefen att du har kunskaperna som krävs för att utföra rollen, men också att du är personen som kan tillföra något helt unikt i form av värde till företaget.
Använd statistik
Behöver du stärka dina argument ytterligare så använd statistik och hårda siffror från dina tidigare prestationer, för att riktigt sätta spiken i kistan. Även här har du din chans att visa upp din lämplighet för en roll inom marknadsföring genom att på ett koncist och effektivt sätt förklara dina tidigare prestationer med hjälp av siffror.
Profilsammanfattningar, exempel:
För att ytterligare underlätta din resa mot det perfekta marknadsförings-CV:t tänkte vi även inkludera några exempel för att visa hur tipsen ovan kan se ut i praktiken.
Exempel 1
Fokuserad digital marknadsförare med över fem års erfarenhet. Som årets säljare tog jag genom min nuvarande anställning vår produkt till nummer två på den globala appmarknaden och på samma vis vill jag nu hjälpa er att lyckas bättre.
Exempel 2
En resultatorienterad reklamchef med lång erfarenhet av digitala PR-strategier. Jag har ett utmärkt öga för design, kommunikation och marknadsmedvetenhet. Mina kunskaper inom SEO ger mig en fördel online och det lilla extra som krävs för att driva en framgångsrik kampanj.
Exempel 3
Framgångsrik Sociala Medier-chef med tre års erfarenhet, stark analytisk förmåga och brinnande intresse för trendfokuserade kampanjer. Med rak, tydlig och effektiv kommunikation driver jag iögonfallande PR-initiativ som skapar mervärde för både kunder och kollegor.
Vilka är de viktigaste färdigheterna och kompetenserna att nämna på ett marknadsförings-CV?
Som marknadsförare måste du även inkludera branschspecifika kunskaper på ditt marknadsförings-CV för att sticka ut bland konkurrensen. Utöver detta är det sen också bra att fundera ut några relativa nyckelord att inkludera, då de ser till så att just din ansökan inte filtreras bort ifall rekryterare använder en screening-programvara som till exempel ATS.
Här är några av de viktigaste kunskaperna eller färdigheterna du bör inkludera på ditt marknadsförings-CV:
Kunskaper om specifika PR-processer
Produktmarknadsföring är en väldigt bred kategori och beroende på ditt expertområde bör du också belysa olika på ditt marknadsförings CV. Har du skaffat dig vidareutvecklande kunskaper som PPC, lead-förvaltning, videoredigering, innehållsskapande, webbdesign och mobiloptimering bör även dessa inkluderas tillsammans med datum och kunskapsnivå på ditt CV.
Detta innebär att om du till exempel söker till en position som SEO Specialist bör "keyword research" och "innehållsskapande" finnas med på toppen av listan.
Mjukvarukunskaper
Inom marknadsföring används en rad olika digitala verktyg för att på ett så effektivt sätt som möjligt utföra de uppgifter som ska göras. Till exempel måste du vara duktig på att använda bland annat Microsoft Office, Photoshop, e-postautomatisering, videoredigeringsverktyg och designverktyg och sedan kunna demonstrera och visa upp dessa kunskaper på ditt marknadsförings-CV.
Programmeringsspråk
Kan du programmera är det alltid ett stort plus och även om du bara känner till en del så kan detta många gånger vara nog för att rekryterare ska titta lite närmare på ditt CV och profil. Lista därför de olika kodningsspråk du känner till och som du vet kommer att hjälpa dig i ditt arbete. Har du erfarenheter av CMS:er (som tex Wordpress) är dessa också relevanta att inkludera i denna sektion.
CV-exempel Marknadsföring – Inspiration för ditt nya marknadsförings-CV

Ladda ner detta CV-exempel för Marknadsföring som PDF
Ovan kan vi se Johans CV. Johan söker ny tjänst inom marknadsföring men specificerar samtidigt inte exakt vad han är ute efter. Hans femåriga utbildning gör att han sticker ut i mängden och tillsammans med sin långa erfarenhet hos två stora företag får man snabbt en uppfattning om vad Johan är för en typ av medarbetare.
Han har även jobbat på en stor marknadsföringsfirma vilket gör honom till en attraktiv kandidat på arbetsmarknaden.
Hur sticker man ut bland andra kandidater?
Så vad kan man mer göra för att får sitt marknadsförings-CV att sticka ut i mängden? Nedan följer några slutgiltiga tips:
Använd statistik: Istället för att bara lista ditt ansvar och rollbeskrivning under din anställningshistorik bör du belysa dina prestationer och använd statistik för att visa dina meriter.
Använda en utmärkt CV-mall: Rekryterare kan lätt bli uttråkade efter att de har granskat flera CV på en gång och genom att använda en CV-mall som sticker ut kan du många gånger fånga deras uppmärksamhet och stoppa dem från att lägga ditt CV i papperskorgen.
Använd lite färg: Samma idé här, som ovan och eftersom vi pratar om marknadsföring kan du normalt sätt dessutom komma undan med det. Använd dock färg på ditt CV sparsamt och kom ihåg – det handlar om att landa en arbetsintervju.
Vilka typer av personligheter letar arbetsgivaren efter?
En annan bra sak att hålla i bakhuvudet är vilken typ av person och personlighet som arbetsgivare letar efter, utifrån deras egen profil och jobbannonsen. Som marknadsförare måste du ofta kunna bära många olika hattar och det förväntas även att du kan hantera en rad olika scenarion med dessa på huvudet:
Kommunikatören: Utmärkt kommunikationsförmåga är avgörande för marknadsföring. Du måste vara expert på att skräddarsy ditt budskap till både publik och ditt team för att alla ska vara med på banan och förverkliga dina drömmar och ambitioner.
Problemlösaren: Marknadsföring är sällan en dans på rosor och utöver de vanliga problem som många gånger kommer med jobbet, kan ibland även kampanjer stöta på hinder på vägen. I dessa situationer krävs det någon som kan tänka snabbt och komma med lösningar som för er vidare.
Kreatören: Du måste vara innovativ för att komma på unika kampanjer som ökar på företagets försäljning. Detta innebär att du också måste vara kreativ nog för att tänka "utanför lådan" och komma på det där lilla extra som får kampanjen att lyckas.
Personkännaren: De flesta PR-uppgifter utförs i grupp och det är därför otroligt viktigt att du kan samarbeta bra med andra för att få jobbet.
Hur man backar upp sina påståenden med bevis
Dina kunskaper inom marknadsföring ser nu bra ut på papper, men för att dessa ska tas på allvar krävs det många gånger också att du kan visa upp exempel på dina tidigare projekt och framgångar. Du bör därför alltid även inkludera en länk till ditt arbete, antingen i form av en hemsida med case-studies och testimonials – eller med faktiska exempel från tidigare anställningar och lyckade kampanjer.
Skriv ditt vinnande CV idag och landa drömjobbet!
- HR-godkända mallar
- Professionella layouter
- Stick ut i mängden
- Bli upptäckt av rekryterare
Sammanfattning av marknadsförings-CV
Som vi nämnde tidigare gäller det att på alla sätt och vis sälja dina kunskaper och egenskaper när du skriver ett cv för marknadsföring. Ditt CV är dels en strukturerad redovisning av dina tidigare prestationer, men också ett resultat av alla dessa kunskaper – och detta måste synas.
Ta därför med dig alla våra tips och dra nytta av våra unika CV-mallar när du skriver ditt nästa marknadsförings-CV.
Få intervjun för ditt drömjobb med CVMaker
Skapa enkelt ditt professionella CV inom 10 minuter och ladda ner det när och var du vill!
Skapa ditt CVÖka dina chanser att få ditt drömjobb med CVMaker.